CHANNEL PATTERNS AND MARGIN MARKETING ANALYSIS OF SLAUGHTER DRAKES
Taslim Dawan, Sjafril Darana
Abstract
The Research was carried out at businesses slaughter drakes zone in Subang district, West Java, Indonesia, where all of the animal product marketing were sent to Jakarta city mostly. The aim of this study is to know the channel patterns and margin marketing analysis, and which one is the efficient of farmer share value. Census method was used to the slaughter drakes agents, and the data were obtained through interview techniques, and analyzed descriptively. The results showed that the channel patterns consists of several types: a) firstly from farmer to collector traders, the retailers and end to customers, b) secondly, from farmer to wholesalers, then retailers, and end to consumers, and c) The thirdly, from farmers straight to wholesalers then agency as retailers and end to consumers. The result of margin total come from the firstly marketing channel type (a) Rp 9,916.67per tail, the seccondly (b) 9,666.67 per tail and the thirdly (c) Rp 12,166.67 per tail slaughterdrakes. The most efficient marketing come from the secondly channel (b), with the highest farmer share value is 75.63 percent.
Key words: Drakes, marketing channel, margin, farmers share value
MODELE DE INTERMEDIERI ŞI ANALIZA MARJEI DE PROFIT ÎNTR-O UNITATE PENTRU SACRIFICAREA GÂNSACILOR
Taslim Dawan, Sjafril Daranau
Rezumat
Cercetările au fost efectuate într-o întreprindere specializată pe sacrificarea gâscanilor din districtul Subang, West Java, Indonesia, de unde toate produsele obţinute pleacă în principal pe piaţa municipiului Jakarta. Scopul acestui studiu a fost de a cunoaşte sistemul de intermediere şi de a analiza marja de profit precum şi care din ele este mai bună pentru fermier. Pentru agenţii care se ocupă de sacrificarea gâscanilor s-a aplicat metoda Census, iar datele au fost obţinute prin metoda tehnicilor de intervievare şi apoi au fost analizate descriptiv. Rezultatele au arătat că intermedierile pot fi de câteva tipuri: a) în primul caz de la fermier la contractori apoi la comercianţii cu amănuntul şi în final la consumatori, b) în al doilea rând, de la fermier la angrosişti apoi la comercianţii cu amănuntul şi în final la consumatori şi c) în al treilea rând, de la fermier direct la angrosişti apoi la o agenţie specializată care are rolul de comerciant cu amănuntul şi în final la consumator. Rezultatele obţinute, exprimate în rupii indoneziene (Rp), sunt următoarele: în primul caz (a) Rp 9.916,67 pe pasăre, în al doilea caz (b) 9.666,67 pe pasăre şi în al treilea caz (c) Rp 12.166,67 pe pasăre sacrificată. Cel mai eficient marketing provine din tipul al doilea de intermediere (b), unde fermierul obţine cea mai mare mare valoare a acţiunilor de 75,63%.
Cuvinte cheie: gânsaci, canal de marketing, adaos, profit fermier