Abstract
One of the main elements that has a major impact on consumers is the packaging of the product they are looking for. The packaging must mainly fulfill the functional role of covering a product and protecting it during the manipulations carried out both on the shelves of shops and in the consumers' house. Although major manufacturers invest large sums in order to assess the impact of packaging on consumers, many marketers do not pay much attention to how or not the packaging is functional for the product it serves, thus losing some of the consumers.
In order to achieve the proposed purpose, three packing units destined for consumer milk were purchased, namely milk packed in polyethylene bag, milk packaged in pet, milk packed in carton type tetra-pak and milk packed in glass bottle, all having a fat concentration of 3.5%.
The determinations made to establish the quality of the milk were: the fat content (%), the non-fat dry matter (%), the density (g/cm3), the protein content (%), the acidity (°T), lactose (%), and added water (%).
Through this paper we set out to conduct a study on the qualitative parameters of consumer milk packaged in different forms and marketed.
Key words: milk, packaged, quality
CERCETĂRI PRIVIND INFLUENŢA TIPULUI DE AMBALAJ ASUPRA CALITĂŢII LAPTELUI DE CONSUM
Rezumat
Unul din principalele elemente care are un impact major asupra consumatorilor este reprezentat de ambalajul produsului pe care-l caută. Ambalajul trebuie să îndeplinească în principal rolul fucţional de a acoperi un produs şi de al proteja pe parcursul manipulărilor efectuate atât pe rafturile magazinelor cât şi în casa consumatorilor.Cu toate că principalii producători învestesc sume foarte mari pentru a putea evalua impactul ambalajului asupra consumatorilor, mulţi markeri nu dau o atenţie sporită modului în care ambalajul este sau nu funcţional pentru produsul pe care-l deserveşte, pierzând astfel o parte din consumatori.
Pentru atingerea scopului propus, au fost achiziţionate trei unităţi de ambalare destinate laptelui de consum, respectiv lapte ambalat în pungă de polietilenă, lapte ambalat la animale de companie, lapte ambalat în tip tetra-pak şi carton ambalat în sticlă, toate având o concentraţie de grăsime. de 3,5%.
Determinările făcute pentru a stabili calitatea laptelui au fost: conţinutul de grăsime (%), substanţa uscată fără grăsimi (%), densitatea (g/cm3), conţinutul de proteine (%), aciditatea (˚T), lactoză (%), zaharoză (%) şi apă adăugată (%).
Prin prezenta lucrare ne-am propus să realizăm un studiu privind parametrii calitativi ai laptelui de consum ambalat în diferite forme şi comercializat.