I.M. Pop

Licenţa Creative Commons
Acest articol este pus la dispoziţie sub Licenţa Creative Commons Atribuire 4.0 Internaţional


ASSESSMENT OF QUALITY OF SOME WHITE CHOCOLATE ASSORTMENTS SOLD IN ROMANIA

I.M. Pop, Aida Albu, Gabriela Frunză

Abstract
   The study consisted in the comparative assessment of the quality of some varieties of white chocolate sold in Romania, following their sensory, chemical (including energy value), economic and aesthetic characteristics. They were analyzed 27 samples from three varieties of white chocolate (coded A, B and C, nine samples for each producer). The sensory characteristics were analyzed by tasting, using the method of scoring scales, and the content of water, dry matter and lipids was determined by standardized classical methods; the results obtained were compared with the values declared on the label. In economic terms, the purchase price per 100 g of product was compared. Following the sensory analysis, two products were included in the category of good products (with 17.72 and 17.90 points respectively) and one in the class of very good quality (with 18.61 points). According to the information on the labels, the products studied had a variable sugar content (55-65%), fats (28-39%), protein (4.3-5.5%) and salt (0.18-0.38%); in the case of fats, the values determined by analyzes were slightly different, respectively of 28.46-38.06%. The average price (per 100 g) of the studied products varied almost to double (+ 91.2%) in the case of chocolate with the lowest sugar content and the highest fat content, but also with the highest sensory score, the lowest price being of the product richest in sugar.

Key words: white chocolate, lipids, sensory characteristics


EVALUAREA CALITĂŢII UNOR SORTIMENTE DE CIOCOLATĂ ALBĂ COMERCIALIZATE ÎN ROMÂNIA

I.M. Pop, Aida Albu, Gabriela Frunză

Rezumat
    Studiul a constat în aprecierea comparativă a calităţii unor sortimente de ciocolată albă comercializate în România, urmărind caracteristicile senzoriale, chimice (inclusiv valoarea energetică), economice şi estetice ale acestora. Au fost analizate 27 de probe din trei sortimente de ciocolată albă (codate A, B şi C, câte nouă probe pentru fiecare producător). Caracteristicile senzoriale au fost analizate prin degustare, folosind metoda scărilor de punctaj, iar conţinutul de apă, substanţă uscată şi lipide a fost determinat prin metode clasice standardizate; rezultatele obţinute au fost comparate cu valorile declarate pe etichetă. Sub aspect economic, a fost comparat preţul de achiziţie pentru 100 g de produs. În urma analizei senzoriale, două produse au fost incluse în categoria produselor bune (cu 17,72 respectiv 17,90 puncte) şi unul în clasa celor de foarte bună calitate (cu 18,61 puncte). Conform informaţiilor de pe etichete, produsele studiate au avut un conţinut variabil de zahăr (55-65%), grăsimi (28-39%), proteine (4,3-5,5%) şi sare (0,18-0,38%); în cazul grăsimilor valorile determinate prin analize au fost uşor diferite, respectiv de 28,46-38,06%. Preţul mediu (pentru 100 g) al produselor studiate a variat până aproape la dublu (+ 91,2%) în cazul ciocolatei cu cel mai redus conţinut de zahar şi cel mai mare conţinut de grăsimi, dar şi cu cel mai mare punctaj acordat senzorial, cel mai mic preţ fiind al produsului mai bogat în zahăr.

Cuvinte cheie: ciocolată albă, lipide, caracteristici senzoriale