UNDERSTANDING THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS IN DIGITAL AGE
Carmen-Olguța Brezuleanu, Alina Sîrghea
Abstract
The present paper analyzes the importance of quality education and focuses on preparing teachers to delivery it. Today's society is characterized by its constant technological change. Today's students are increasingly aware of the world of technologies; That is why educators see the need to take advantage of this new source of intrinsic motivation using tools of this type and incorporate them in the development of activities that encourage students to take an active part in their learning processes. The use of these teaching mechanisms allows increasing the possibility of promoting new forms of learning oriented to the development of thinking strategies and interaction with other individuals while stimulating their level of personal activity. The use of technologies allows information to be acquired, processed, stored and disseminated, which contributes to the training of people so that they can adapt to new social challenges. In this sense, it is considered that educator training should be aimed at generating reflections on processes aimed at promoting the pedagogical use of tools, resources, programs, services and environments characterized by the use of technology. The 21st century teacher needs much more than a superficial or mechanical understanding of the fundamental ideas of a discipline. It must also penetrate the deep structures of knowledge and their relationships, as well as the methods of testing, evaluating and expanding them. They need pedagogical skills to make flexible use of knowledge, as this is how they can pay attention to the ideas that arise in the course of the learning process.
Key words: teacher’s competences, digital skills, LKT tools
SPRE O ÎNȚELEGERE A DEZVOLTĂRII PROFESIONALE A PROFESORILOR ÎN ERA DIGITALĂ
Carmen-Olguța Brezuleanu, Alina Sîrghea
Rezumat
Prezenta lucrare analizează importanța educației de calitate și se concentrează pe pregătirea cadrelor didactice pentru a o furniza. Societatea de astăzi se caracterizează prin schimbarea sa tehnologică constantă. Studenții de astăzi sunt din ce în ce mai conștienți de lumea tehnologiilor; De aceea, profesorii văd necesitatea de a profita de această nouă sursă de motivație intrinsecă folosind instrumente de acest tip și de a le încorpora în dezvoltarea activităților care îi încurajează pe elevi să ia parte activă în procesele lor de învățare. Utilizarea acestor mecanisme de predare permite creșterea posibilității de promovare a unor noi forme de învățare orientate spre dezvoltarea strategiilor de gândire și interacțiune cu alte persoane, stimulând în același timp nivelul lor de activitate personală. Utilizarea tehnologiilor permite dobândirea, prelucrarea, stocarea și diseminarea informațiilor, ceea ce contribuie la formarea oamenilor, astfel încât aceștia să se poată adapta la noile provocări sociale. În acest sens, se consideră că formarea educatorilor ar trebui să vizeze generarea de reflecții asupra proceselor care vizează promovarea utilizării pedagogice a instrumentelor, resurselor, programelor, serviciilor și mediilor caracterizate de utilizarea tehnologiei. Profesorul din secolul 21 are nevoie de mult mai mult decât o înțelegere superficială sau mecanică a ideilor fundamentale ale unei discipline. De asemenea, trebuie să pătrundă în structurile profunde ale cunoașterii și în relațiile lor, precum și în metodele de testare, evaluare și extindere a acestora. Ei au nevoie de abilități pedagogice pentru a face uz flexibil de cunoștințe, întrucât astfel pot acorda atenție ideilor care apar în cursul procesului de învățare.
Cuvinte cheie: competențele profesorilor, abilități digitale, instrumente de cercetare și învățare digitale