Tugay Ayaşan

Licenţa Creative Commons
Acest articol este pus la dispoziţie sub Licenţa Creative Commons Atribuire 4.0 Internaţional


ORGANIC AGRICULTURAL MANAGEMENT DEPARTMENT STUDENTS - PERSPECTIVE ON ORGANIC PRODUCT CONSUMPTION HABITS

Tugay Ayaşan, Roxana Raţu, Hakan İnci, Hilal Yılmaz

Abstract
    In this study, it was aimed to determine the consumption habits of the students in the Organic Agriculture Management Department of Osmaniye Korkut Ata University Kadirli School of Applied Sciences. For this reason, a 24-question survey was conducted with a total of 36 students in September 2019. Data obtained from the surveys were evaluated using frequency distributions and proportional distributions. In the study, 91.7% of the students interviewed stated that they had knowledge about organic products, and 8.3% did not. Factors affecting the consumption preference of organic products were price, nutritional value, being safe, not harmful to health, and natural. In the study, factors affecting the price of organic products are the low cost of production (41.7%), low amount of production (33.3%), and difficulty of production (25.0%). The majority of the Organic Agriculture students who participated in the survey (38.9%) consume organic fresh fruits and vegetables, 36.1% of those who consume organic tomato paste and olive oil, 13.9% of those who consume organic spices, dry foods, and organic drinks, and a small amount have been observed to consume organic soaps and beauty products (11.1%). In the study, it was determined that the logo (58.3%), label (22.2%), packaging (19.5%) were looked at when buying organic products. Also, the expiration date of products, information on the packaging, promotion, and discounts and advertisements played an active role when consuming organic products. In the study, organic fresh vegetables and fruits (38.9%), organic tomato paste, and olive oil (36.1%) were among the leading groups in consuming organic products.

Key words: Organic, Product, Consumption, Survey


ORGANIC AGRICULTURAL MANAGEMENT DEPARTMENT STUDENTS - PERSPECTIVĂ PRIVIND DEBITURILE DE CONSUM A PRODUSELOR ORGANICE

Tugay Ayaşan, Roxana Raţu, Hakan İnci, Hilal Yılmaz

Rezumat
   În acest studiu, s-a urmărit determinarea obiceiurilor de consum ale studenților din cadrul Organic Agriculture Management Department of Osmaniye Korkut Ata University Kadirli School of Applied Sciences . Din acest motiv, datele obținute din sondajele efectuate pe un număr total de 36 de studenți cărora li s-a oferit un sondaj cu 24 de întrebări au stat la baza studiului. Sondajele au fost implementate în septembrie 2019. În plus, rezultatele cercetărilor naționale și internaționale au fost puse la dispoziție pe această temă. Datele obținute din sondaje au fost evaluate folosind distribuții de frecvență și distribuții proporționale. În studiu, 91,7% dintre studenții intervievați au declarat că au cunoștințe despre produsele ecologice și 8,3% nu; factorii care afectează preferința de consum a produselor ecologice au fost prețul, valoarea nutrițională, siguranța, nu dăunătoare sănătății și natura. În studiu, factorii care afectează prețul produselor ecologice sunt costul redus de producție (41,7%), cantitatea redusă de producție (33,3%) și producția dificilă (25,0%); factorii care afectează vânzările de produse ecologice sunt 38,9% curățenie, igienă; S-au găsit preț cu 25,0%, fiabilitate fermă cu 16,7%, 13,5% diversitate de produse și 5,5% recomandare. În studiu, s-a stabilit că sigla (58,3%), eticheta (22,2%), ambalajul (19,5%) au fost analizate la cumpărarea produselor ecologice; data de expirare a produselor, informațiile privind ambalajul, promoția și reducerile și reclamele au jucat un rol activ la consumul de produse ecologice. În studiu, legumele și fructele organice proaspete (38,9%) și pasta de roșii organice și uleiul de măsline (36,1%) s-au numărat printre grupurile de frunte în ceea ce privește consumul de produse ecologice.

Cuvinte cheie: organic, produs, consum, studiu